Total Pageviews

Showing posts with label goden. Show all posts
Showing posts with label goden. Show all posts

Thursday, 24 May 2012

Tweelingen & Thoth

Tweelingen, in de astrologie ze zijn geboren rond 21 mei tot en met 21 juni. Tweelingen worden gerekend tot de luchttekens. De andere 2 zijn de Weegschaal en de Waterman. Een van de kenmerken van de tweelingen is hun veelzijdigheid. Zij zijn nogal mentaal en vooral en intellectueel ingesteld. Zij zijn goed in het opnemen van veel feiten en zij zijn goed in het waarnemen van delen van het geheel. Zij zijn vooral gericht gericht op leggen van verbanden.
Door de snelheid van denken en de grote hoeveelheid indrukken die zij kunnen opnemen hebben ze toch vaak wel moeite om zich echt goed te concentreren. Een echte Tweelingen kletst 5 kwartier in een uur en ze kunnen zo in hun hoofd zitten dat mijn energie erdoor omhoog getrokken wordt zodat ik er moe van word. Denken, relativeren en twijfelen is hen niet vreemd en ze zijn de  nieuwsgierige Aagjes van de dierenriem. Met andere woorden zij zijn onderzoekend en goed in staat zich aan allerlei omstandigheden aan te passen. Op mij komen ze nogal nerveus over en hun energie ervaar ik ook zo. Door die beweeglijkheid, de onrust en hun nieuwsgiergigheid versnipperen zij hun energie. Een kenmerk van de Tweelingen is dan ook de innerlijke onrust. Door die beweeglijkheid zouden ze ook wel overal tegelijk willen zijn, maar dat niet alleen ze willen ook van alles, vinden veel dingen leuk en het einde van het liedje is dat er uiteindelijk niets gebeurd. Als ze iets niet interesseert is het lastig opnemen voor de tweelingen en eventuele leerstof is dan ook alweer heel snel vergeten.  Ze doen het één en zijn daar mee bezig en in gedachten zijn ze alweer met het volgende bezig. Een tweelingen herken ik meestal aan de beweegelijkheid in hun handelen, ze kunnen slecht stilzitten en hun handen en voeten blijven bewegen. Als je pech hebt dan is er sprake van veel "gebakken lucht". Als het helemaal verkeerd wil dan heb je te maken met oplichters, maar gelukkig geldt dat niet voor alle tweelingen. Het kunnen handige en gladde verkopers zijn. Een commerciële baan ligt hen meestal dan ook wel. Veel hangt uiteraard af van je eigen geboortehoroscoop.
        
Een groot voordeel van het Tweelingen zijn is dat ze iets jeugdigs, iets heel vitaals hebben. Het nadeel kan zijn dat ze eigenlijk nooit helemaal ècht volwassen worden. Zij houden van afwisseling en verandering, dat kan in een relatie nog wel eens problemen geven. Omdat zij het moeilijk vinden om zich te binden. Ze nemen het ook niet altijd even serieus met de echtelijke trouw. Ik beschouw ze dan ook wel als de "vreemdgangers" van de dierenriem. Wat voor hen essentieel is dat er over alles, maar dan ook àlles, gepraat kan worden. Toch zullen ook de Tweelingen wanneer zij een langdurige relatie willen hebben, hun best mogen doen om in de relatie te investeren. Het onderhouden van een relatie gebeurt niet zomaar. O, ja en ik vergat nog te schrijven dat zij makkelijk geld uitgeven. Sommige Tweelingen hebben geen handjes en dus ligt schuldenmaken op de loer!
Amusant zijn ze zeker, want there is never a dull moment wanneer je met een Tweelingen bent. Zij zijn aangenaam, onderhoudend en over het algemeen zeer optimistisch gezelschap.
      
 Dit is het prachtig gerestaureerde plafond in de Hathor tempel. Hier zie je aan de rechterkant de God Thot staan.

De God Thoth is de God van de resonantie. Hij was het die zichzelf geschapen had, de kenner van de sterren, de waarheid werd gemarkeerd op de schalen van zijn gerechtigheid en hij spreekt op de dag des oordeels. Thoth staat vaak afgebeeld met een rietpen en een palette, de instrumenten die gebruikt werden in het oude Egypte. Hij registreert alle uitingen van de Goden, maar hij is ook de opdrachtgever van het geluid of trilling. Hij is de Goddelijke communicator. die de leiding heeft over het gesproken woord. In de Egyptische mythen is hij het vizier van alle Goden en hij kondigt gebeurtenissen aan in zowel het aardse als het goddelijke rijk en noteert alle daden in zijn boek. Als uitvinder van het geschreven heilige schrift (hyrogliefen) wordt hij beschouwd als de grote schrijver en de bewaarder van de boeken. Hij gaat over maa kheru ofwel het ware woord. Je vindt hem ook terug in de mijn persoonlijke favoriete afbeelding, van het wegen van het hart.

 
Deze afbeelding hangt in mijn praktijkruimte.

Thoth was de leermeester in de grote Osiris mythe want hij maakte het mogelijk door middel van de magische formules dat de geest van Osiris kon ontwaken uit de slaap van de dood. Hij is bewaker van de heilige toverspreuken, hij wordt beschouwd als de schrijver van de 42 legendarische Books of Thoth. Ze worden beschouwd als de geheime kennis van Egypte. Hij is ook de bewaker van de hemelse bewegingen, de rytmische cycli van het heelal, maar ook op alle natuurlijke periodieke verschijnselen van ons aardse bestaan. De Ibis, deze volgel stond bekend staand vanwege het trekken, gaf in het oude Egypte de wisseling van de seizoenen aan. Dit werd beschouwd als een groots gebeuren. De Baboon (apen) stonden bekend om hun luide roep wanneer de zon opkwam en ook zijn werden beschouwd als een intelligentie in het herkennen van hemelse gebeurtenissen.
Thoth wordt beschouwd als de bron van al deze maatregelen, dit was het gevolg van het uitspreken van het oer-woord dat het fysieke universum in gang zette en die door de tijd heen originele patronen van onze fenomenale wereld schiep.
Wanneer Sirius vlak voor het opkomen van de zon verscheen was dat het signaal dat de Nijl buiten haar oevers ging treden en dit luidde een een nieuw heilig jaar in. De eclipticale lengte lag in het teken Gemini 6000 jaar voor Chr.

Zijn tempel was Hermopolis, gelegen in Midden Egypte. De tempel was een deel van het complex van het Huis van het Leven, waar de belangrijkste activiteit was gelegen in de dagelijkse wetenschap. Grote ondergrondse necropolen voor de heilige Ibis en de Baboon wereden indertijd gerealiseerd.
De ooit eens zo uitgebreide kennis van het Oude Egypte zal nu door ons op een andere manier mogen worden teruggehaald omdat veel verloren is gegaan door het vergaan van de tempels.

 

Monday, 6 February 2012

Religie van de Oude Egyptenaren

Het meest fascinerende aan de Egyptische religie is hun concept van
goddelijkheid. Zij hebben een pantheon, de Neteroe of goden genoemd. Het zijn er aardig wat. Neter betekent kracht en macht in de abstracte zin van het
woord. Het refereert aan " het hoger zelf" of "god". In de ogen van de Egyptenaren zorgden de goden voor zowel het aardse leven van de mensen als voor de natuur in haar geheel. De goden zijn een alles bindende factor voor het leven op aarde en het leven in het hiernamaals. Dit leven in het hiernamaals was heel belangrijk voor hen.



De Neteroe kwamen voort uit een oer substantie Paut genaamd. De Nteroe worden daarom ook wel Pauti genoemd. In de heilige teksten staat dat de ingewijde, onderdeel wordt van de Paut, door letterlijk of figuurlijk afstand te doen van het fysieke leven. Ondanks het feit dat de Goden leven in de Goddelijke regionen, hebben zij onze menselijke inspanningen en ons leven nodig voor de vervulling van hun krachtige en actieve natuur.

De restanten van een prachtige late tempel, gelegen in de woestijn Kharga Oase.

Het doel van het goddelijk leven is dat het zichzelf ontvouwt in onze natuurlijke wereld door middel van de tijd en ruimte. In de grootste tempels van het oude Egypte, werd geleerd te streven naar het volledig ontwikkelen van de gaven en talenten van de ingewijden. De oude mysterie scholen boden een volledig potentieel voor de studenten.

Replica van de prachtige Bark, in de tempel van Horus te Edfu. Helaas is tegenwoordig de bark weggehaald uit het oorspronkelijke deel van de tempel, omdat toeristen ruziënden om een glimp hiervan op te kunnen vangen.

" Alleen de gedachte kan zien wat is verborgen, zoveel als de gedachte zelf is verborgen voor het zicht, wat is in jou, is verborgen voor het zicht, hoe kan Hij, zijn in zichzelf, zich manifesteren door onze fysieke ogen? Maar als jij de kracht hebt te zien met met de ogen van de Mind. Hij zal zich dan door jou manifestere". libellus v:2

Wat er niet zo toe deed was de cerebrale activiteit van de hersenen, dit in tegenstelling tot onze huidige tijd. Persoonlijk spreekt mij dit zeer aan, want zoals ik nogal eens placht te zeggen "ben ik niet gehinderd door enige kennis". Wanneer ik met mijn andere (healing) werk bezig ben, dan doet mijn denken niet meer mee. Voor voelt dit heerlijk, verbonden met boven en de aarde en tijd en ruimte raak ik kwijt. Het maakt dat ik meer "zie, "voel", "hoor", "ruik" en "weet". Deze staat van zijn bereik ik als vanzelf. In Egypte hoef ik er niets voor te doen. Het gaat heel natuurlijk en voor ik het weet ervaar ik een soort "flow" waar ik in zit en die mij meeneemt naar plekken en zorgt dat ik die dingen doe of zeg, die voor de ander op dat moment nodig zijn.



Natuurlijk is het van belang om te communiceren met de God, of met de Egyptische Goden. Uiteraard was er hulp om met de Goden te kunnen praten. De brug die leidde tot communicatie tussen de Neteroe en de mensen, is de aangeboren intelligentie, wat Egyptenaren de intelligentie van het hart noemden. Het leven was geen lineair proces, maar een cyclisch iets, zonder begin en zonder eind. Er was sprake van een serie natuurlijke transformaties, waarbij alle gebeurtenissen in een cyclische op
diverse levels gelijktijdig plaatsvonden. Tegenwoordig noemen we dat synchroniciteit.

Abu Simbel, de tempel van Ramses de 2e.

Goddelijke actitiviteiten werden gezien als tijdloos. Zij vonden continue plaats zowel op het aardse niveau als in het hiernamaals. Er is dan sprake van een continue cyclus op een ander level van het ervaren. De metafoor van synchroniciteit wordt uitgedrukt in de wijze waarop de Egyptenaren dachten door middel van de grote Osiris mythe.
Tempel gewijd aan Osiris te Abydos.

De traditie leert ons dat Asar de eerste regent van Egypte was en hij wordt beschouwd
als de vader van het Egyptische volk. In de mythe wordt hij vermoord door zijn broer Seth. Zijn lichaam wordt hersteld door middel van magie en met behulp van de bovennatuurlijke wereld zoals beschreven in de Egyptsche mysteries. De neter Asar staat voor de actieve en passieve kiem, het principe van de landbouw. De cyclus van het nog niet gezaaide, het latent aanwezig zijn van alle organische vormen. Het bewustzijn van Osiris is dus de participatie aan de natuurlijke cyclus van het leven, de dood of enige andere vorm van transformatie.

Luxor.

De Paren van tegenstellingen:

De oude Egyptenaren ontvingen elk principe tegelijk met het tegenovergestelde. Eigenlijk zoals we het nog steeds kennen, alles is duaal. De paren van tegenstellingen houden in dat alles in balans is en dat de symmetrie gezocht wordt. Alleen in ons dagelijks leven is de balans soms ver te zoeken. Dit principe kom je tegen in de heilige afbeeldingen, zoals de twee beschermers van de kroon, de gier Nekhebet en de cobra Wadjet. Zo is het land ook afgebeeld in het rood voor de woestijn en het zwart voor het gecultiveerde land, de planten Lotus en papyrus.

De metafoor is vooral terug te vinden in de grootste Heru-Seth mythe. Vele goden representeerden ook de eigenschappen van anderen. Nubti, de god die is samengesteld uit Heru en Seth, is een 2 koppige god. Deze stelde de metafoor voor van het bewustzijn van Horus. Namelijk tegengestelde krachten en impulsen verenigen zich in de synthese.

Djehutti, ia de Neter die de brug slaat tussen de fysieke en de niet fysieke wereld. Door hem wordt het mogelijk de goddelijke principes te krijgen. Zo boven zo beneden.



De Wet van oorzaak en gevolg, met andere woorden alles wat we doen, denken of zeggen, komt ooit weer een keer bij ons terug, overigens hoeft dit niet in dit leven te zijn. Het kan ook in een volgend leven weer op ons pad komen.