Total Pageviews

Showing posts with label osiris. Show all posts
Showing posts with label osiris. Show all posts

Saturday, 16 March 2013

Tempel van Dush - Westelijke Woestijn




Ibrahim onze gids die net als Caroline dol is op de woestijn, nam op haar verzoek ons mee naar de tempel van Dush diep in de woestijn, dit was ooit het gebied van een Romeins garnizoen. De energie in deze tempel is schoon, zeer krachtig en prachtig. De woestijnwind tilde het zand op nam het mee en erodeerde en reinigde ons.
We hadden een prachtige lange meditatie in de tempel waar we ongestoord konden zitten en liggen omdat er geen andere toeristen zijn. Na onze meditatie vertelde Ibrahim enthousiast over de geschiedenis van deze tempel, die gewijd is Osris, Isis en hun zoon Horus. Dat verklaarde achteraf de innerlijke drang van Caroline deze tempel te bezoeken en er langere tijd te zijn. Zij heeft een sterke verbinding met de Triade Osiris, Isis en Horus.

De Romeinen omarmden en aanvaarden deze drie oude Egyptische Goden, want Jezus was net als Osiris herboren, Isis, net zoals Maria, moest haar kind Horus beschermen en verbergen voor Seth, die hem wilde doden, Osiris beloofde de Romeinen iets dat geen enkele andere Romeinse God hen had aangeboden, namelijk een leven na de dood, de wedergeboorte, in het land van Aleysia, wanneer zij zouden slagen in een goed en waardevol leven te leiden zodat zij de ultieme test namelijk het wegen van hun hart in de hal van Osiris waar het oordeel geveld zou worden glansrijk konden doorstaan.

De Dush tempel werd gebouwd door Domitianus tussen 81 en 96 na Chr. Trajon heeft ook gebouwd aan het complex in 117 na Chr. en Hadrianus heeft ook nog een steentje bijgedragen aan deze tempel. Men gaat ervan uit dat de binnenste kamer van de tempel deels muren had die waren bedekl met goud. De tempel bestaat uit verschillende gebieden, waaronder twee hoven, een kleine hypothyle hal met slechts vier zuilen en een heiligdom. Je vindt er vele inscripties tot aan de Romeinse keizers Hadrianus en Trajon. De ingang of poort werd ook gebruikt door 19-eeuwse reizigers, die hun eigen namen toevoegden aan de gateway, zou tegenwoordig zeggen de graffiti dateert al van heel lang terug!

Tal van voorwerpen zijn opgegraven in en rond deze tempel inclusief aardewerk, munten, ostraca en sieraden. Een van het meest interessante deze vondsten zijn brieven, kwitanties, garnizoenlijsten en facturen.

In 1989, tijdens een opgraving van de tempel, ontdekten Franse archeologen een schitterende collectie kunstvoorwerpen, die nu bekend staat als de 'Dush Treasure' en te bezichtigen is in het Egyptisch museum te Cairo.

Zij vonden als eerste een linnen-verguld beeldje van Isis, een klein bronzen beeldje van Horus verkleedt als Romeinse legionair, en een bronzen beeldje van Osiris dat verpakt was. In de buurt van de opgravingen werd een grote losse deksel van een aardewerkpot gevonden, die was verborgen achter metselwerk. Hier bleek een schat te liggen van prachtige gouden sieraden en religieuze ex-votos objecten. Deze kostbare items waren kennelijk bijeengebracht voor de veiligheid en verborgen gehouden in de pot tijdens de vierde-vijfde eeuw na Christus. Deze religieuze schat was van de hoogste kwaliteit vakmanschap en bevatte een gouden kroon waarin de beeltenis van de Romeinse god Serapis afgebeeld stond maar ook armbanden en hangers van goud en halfedelstenen.

Deze tempel ligt ongeveer 300 km ten westen van Luxor en ongeveer 90 km ten zuiden van Kharga. De overblijfselen van de eens zo bloeiende stad Kysis zijn verspreid over de heuvels rond de vesting. De tempel ligt samen met de bijbehorende begraafplaatsen aan de noordelijke en westelijke zijden. De Romeinse begraafplaats heeft graven en een onversierde christelijke kerk. Waarschijnlijk werd de stad verlaten toen de waterputten opgedroogd waren, enige tijd na de vierde eeuw na Chr.

Wednesday, 19 September 2012

Weegschaal & Isis, Godin van vervulling

Mensen vallen onder het dierenriemteken Weeschaal wanneer zij geboren zijn zo rond 22 september en 21 oktober. De Weegschaal is het 2e luchtteken en een hoofdteken. De heerser van dit teken is de planeet venus. Een zuiver Weegschaal type is vaak heel knap om te zien. In de omgang zijn ze charmant, erg sociaal en zeker innemend te noemen. Het kunnen enorme verleiders zijn, dit geldt voor zowel mannen als vrouwen. Over het algemeen ervaren mensen de Weegschaal als een hartelijk, vriendelijk en meegaand persoon. Zij zijn vrolijk, optimistisch en hebben een evenwichtig karakter. Venus is de heerser van de Weegschaal en kan niet goed met conflicten omgaan en de Weegschaal zelf houdt liefst alles in evenwicht, dat kan hem of haar ook laf maken. Dus ruzies en conflicten, zeker wanneer die er heftig aan toegaan, ontloopt de Weegschaal het liefst. De Weegschaal is een uitstekende vredestichter en bemiddelaar. Dit kan wel eens de indruk geven dat zij geen mening hebben (die hebben ze wel) en dat ze makkelijk over te halen zijn. Emoties is een ander lastig ding voor de Weegschaal. Omdat het een lucht teken is houdt de Weegschaal zich eigenlijk niet bezig met gevoelens. Maar zij hebben wel een goed onderscheidingsvermogen en ze kunnen abstract denken. Zij zijn goed in het bedenken van strategieën, waardoor poblemen effectief worden opgelost. Wanneer er sprake is van een relatie, dan kunnen de gevoelens nogal eens gaan opspelen. De Weegschaal is het teken van de dierenriem dat zich goed voelt in een relatie en minder geschikt is om in zijn of haar eentje te leven. De behoefte aan een relatie kan dan zo sterk zijn, dat zij zeer zoekende zijn in het vinden en verkrijgen van een relatie. Zij zijn ook in staat zichzelf weg te cijferen wanneer ze een relatie hebben. De Weegschaal staat ook bekend om zijn artistieke gaven, de talenten kunnen liggen op het gebied van de beeldende kunst. Maar als dit niet het geval is, dan hebben zij vaak wel een goed oog voor schoonheid en kunst. Als een Weegschaal niet in balans is, dan zijn het mensen die bijvoorbeeld geen mening hebben, of ze kunnen geen beslissingen nemen en blijven maar twijfelen. Waar een Weegschaal heel goed in kan zijn of worden is om conflicten op te lossen en te bemiddelen tussen verschillende partijen. Dus een baan bij de diplomatieke dienst is bij uistek geschikt voor een Weegschaal die in balans is. De Weegschaal heeft het talent om ruzies en geschillen op een vredelievende manier op te lossen.
Isis de Godin van de vervulling wordt geassocieerd met het teken Weegschaal. Zij is de Godin die met Magische Spreuken, die alle duivelse dingen verdrijft. Zij ligt tegenover haar broer/echtgenoot Osiris (Ram) en dus is hier sprake van de herfst equinox. De zon en haar sterkte en kracht begint nu te veranderen door de stand van de aarde. Dit is tradioneel het moment voor de inleidende reis voor spirituele introspectie en beschouwing van de hellige mysteries. Isis vervult de rol van moeder die geboorte geeft op zowel het aardse bestaan als tijdens het proces van spirituele vernieuwing. In vele temmpels vind je geboorte huizen die gewijd zijn aan deze Godin. Als Godin van de Magie, gebruikt zij haar krachten door de heilige spreuken van Thoth raan te roepen, wat er toe leidde dat Osiris weer in de wereld van de levenden kwam. Zij kreeg Horus door een ander metaforisch spiritueel proces doordat haar dode echtgenoot levenskracht kreeg. Zij was getransformeerd in een vogel en zij sloeg met haar vleugels. Zij is de enige die de geheime naam van Ra weet, hetgeen inhoudt dat zij beschikt over het geheim van het creatieve vuur. Dit aspect van haar gaf haar de legendarische naam van de grote tovernares, afgebeeld als de zwarte Isis, de beschermster van de mysteries. Isis wordt meestal afgebeeld met een troon op haar hoofd (Auset betekent troon), maar je vindt ook afbeeldingen van haar met een gehoornde zonneschijf, de kroon van Het-Her, want in de Grieks Romeinse tijd werden die twee afbeeldingen samengevoegd. Zij werden beiden gezien als het harmoniserende principe van de planeet Venus. Het-Her stond voor de fysieke sfeer en Isis voor de spirituele wereld van vervulling (weegschaal). De tempel die aan Isis is gewijd is de prachtige Philae tempel. Dit heiligdom was haar toevluchtsoord en een plek waar zij kon rusten. Dit is een van mijn favoriete tempels in het zuiden van egypte. De Philae tempel staat regelmatig op het programma van de reizen van Triade Travel.
Philae Tempel te Aswan.

Friday, 20 July 2012

Leeuw en de God Horus

Geborenen tussen 21 juli en 21 augustus vallen onder het teken Leeuw. De Leeuw is het 2e vuurteken van de dierenriem en wordt gerekend tot het vaste teken. De heerser van de Leeuw is de Zon. Kenmerken van de Leeuw zijn onder meer zijn moed en het feit dat hij bekend staat geen vrees te kennen. De Leeuw is een geboren leider en dus is hij de baas. Je vindt onder de Leeuwen nogal wat ondernemers of directeuren dan wel leidinggevenden. Doordat de Leeuw nogal hoge eisen aan zichzelf stelt past dit goed bij hem. Overigens stelt hij niet alleen hoge eisen aan zichzelf, maar ook aan anderen. Warme, hartelijke persoonlijkheden zijn het de Leeuwen, goede gastvrouwen en heren, waarbij ze hun gasten met alle égards onthalen. De Leeuw heeft humor en weet anderen te vermaken. Ze zijn hulvaardig en eigenlijk altijd bereid anderen te helpen. Alleen het allerbeste is goed genoeg voor de Leeuw en dat brengt mij bij hun pronk en praalzucht. Doordat de Leeuw niet van middelmatigheid houdt en hij zich zelf centraal stelt moet dan ook iedereen het horen en weten, welke dure en vooral ook prachtige spullen hij heeft. Menige Leeuw is gek op merken. Zij hebben een flinke neiging tot spilzucht of ze hebben last van grootheidswaanzin, ze zijn ook arrogant en voornamelijk verliefd op zichzelf. Maar de mooie kant van de Leeuw is zijn groot hart. Want als een Leeuw geeft, dan geeft hij alles. Maar dan wel weer vaak ter meedere en eigen glorie. De Leeuw is het kind van de zon. Stralend, charismatisch en majestueus. Hij is ook de geboren leider over het dierenrijk, de koning gewoon. Kenmerkend van de Leeuw is dat waar hij ook opduikt de ruimte gauw gevuld is met zijn natuurlijke majestueuze manier van zijn. Zijn enorm zelfbewustzijn kan hem tot een echt lichtend figuur maken. Helaas zie ik dit laatste zelden bij de Leeuw. Wees echter zeer zorgvuldig met kritiek naar de Leeuw, want hij heeft uitermate lange tenen, hij reageert snel beledigd. Want o wee o wee hiermee wordt zijn waarde aangetast, althans zo ervaart de Leeuw dat veelal. De mogelijkheid om kritiek te accepteren en het vermogen om zelf na te denken behoren niet bepaald tot de sterke kanten van dit dierenriemteken.
De Leeuw heeft aanleg voor het gespeelde waardoor je onder dit teken van de Dierenriem veel acteurs en regisseurs tegenkomt. Ze hebben een talent voor drama en weten dingen zo neer te zetten als ware het een scène in een film, waarbij last but not least alle schijnwerpers uiteraard op hen gericht staan. Geef de Leeuw de nodige aandacht en hij zal je op handen dragen en uitvoerig verwennen. De Leeuw nodigt zijn geliefden uit in het beste van het beste restaurant of rijdt met in het maanlicht naar een meer, wel in een luxe dure bolide natuurlijk. Zijn verleidingen zijn helder en zouden op het filmdoek zeker niet misstaan. Emotioneel en materieel is hij erg gul. Het liefst wil de Leeuw dat zijn geliefden nooit ergens gebrek aan hebben. Dus met een beetje mazzel schopt de Leeuw het ver in zijn leven en zal hij zijn geliefdes een koninklijk huis bieden. Ze zijn dol op grote feesten waar hij natuurlijk in het middelpunt van de belangstelling staat. Steek hem nooit de loef af of wat nog erger is, wanneer hij vindt dat hij niet genoeg aandacht krijgt. Het wordt helemaal een drama als zijn partner met een andere man flirt. Dit zal de Leeuw niet gauw vergeten en vergeven. Leeuwen zijn temperamentvolle, vurige en bijzondere genieters, die het hofmaken graag met kreeft, kaviaar, ganzelever en champagne aanvangt. Als het maar luxe en duur is. Ze zijn graag trots op hun geliefdes en het pronken met hun partner is hen niet vreemd. De vrouwelijke variant is de diva onder de sterrenbeelden. Als ze een ruimte binnenkomt straalt ze haar aantrekkelijkheid uit, maar ze verlangt ook een hoop. Wat een dagelijkse noodzakelijke behoefte is, is namelijk de eeuwige zucht en hang naar bewondering, het is voor haar meer dan noodzakelijk dat men haar adoreert en zij heeft veel luxe nodig, vooral mooie kleding en waardevolle sieraden. Voor haar is de prins op het witte paard iemand met behalve een goed gevulde bankrekening ook iemand die veel begrip kan tonen en zich op de achtergrond weet te houden. Want zoals hierboven al vermeld de Leeuw wil altijd in het middelpunt van de belangstelling staan staan. Ze heeft en een groot hart maar weet als geen ander hoe je iemand moet verleiden. De Leeuw heeft humor en met zijn talent voor het vertellen is hij een aanwinst op ieder feestje.
De Bark van Horus, een replica in de tempel van Horus te Edfu. Deze tempel staat op het programma van een van de reizen van Triade Travel. Horus wordt in de tempels en tombes afgebeeld als de zoon van Osiris en Isis. Hij is verwekt door het magische werk van zijn moeder terwijl zijn vader dood was. Hij werd in de moerassen van de Nijldelta geboren om zo uit de handen te blijven van zijn aartsvijand Seth. Seth heeft ervoor gezorgd dat Osiris door een list vermoord kon worden. Zodat Seth plaats kon nemen op de troon. De spirituele traditie van Egypte stelde dat de beschaving werd ingehuldigd door de Heru Shemsu, de volgelingen van Horus en afstammelingen van de Goden die op aarde heersten in de eerste nevelen van de oudheid. In het oude Rijk was de Farao de representant van Horus, dit ging in direct nadat hij de troon had bestegen. Hij was de incarnatie van Horus en de mediator tussen de Goden en de mensen op aarde. Horus kent verschillende aspekten van persoonlijke kracht verkregen door zijn goddelijke afkomst. Deze aspekten zijn terug te vinden in de symbolische gang van de Zon. De opkomende zon is "het kind". De heer van de 2 horizons staat symbool voor de Zon op zijn hoogste punt, namelijk midden op de dag en de Oudere, namelijk wanneer de zon ondergaat. In de oudheid waren er ook nog 3 planeten aan deze fases gelieeerd, namelijk Horus als wreker op zijn vader is de planeet Mars (God van de Oorlog), Jupiter staat voor de Oudere en de Zon staat symbool voor de jonge Horus. Het zijn metaforen voor de spirituele aspiratie en het bereiken van het kongingschap zoals aangegeven in de cycly van het sterrenbeeld Leeuw. De Goden worden geassocieerd met de ingewijde, die Bewust is. Dit Bewust Zijn is manifesteert zich dan op verschillende niveaus.
Er is geen tempel in Egypte die de magnifieke krachten weet over te brengen van dit Huis van Goden als de de Horus tempel in Edfu.

Saturday, 3 March 2012

Ram & Asar en het Osirion



Rammen, ze zijn één van mijn favoriete dierenriemtekens. Zij worden geboren zo rond 21 maart en 20 april. De Ram is een vuur teken en dat is bij de meeste Rammen goed zicht- en voelbaar. De Ram beschikt over de mannelijke oerkracht waardoor de Ram gekaraktiseerd wordt als onstuimig, impulsief en wilskrachtig. Rammen hebben een tomeloze energie, zijn enthousiast, hebben daadkracht, reageren zeer impulsiviteit en zijn vooral vol ongeduld.
Mijn goede vriendin Ria is een echte Ram en ook zij is zeer ongeduldig. Haar ongeduld is legendarisch en ooit toen ik een retraite week in de Auvergne georganiseerd had waarbij ik Ayurvedisch maaltijden verzorgde was Ria daar bij. Ik kan me nog goed herinneren dat zij zo'n honger had (ze is ook nog eens een echte Pitta) dat ze en de keuken niet uit te slaan was en de spercieboontjes in de pan gewoon gaar aan het kijken en praten was. En of ik vooral maar even kon opschieten! Amusant voor mij die Rammenenergie, gelukkig kan ik ze goed hebben.
Wat ik zeer waardeer aan de Ram is hun direktheid. Het zijn de pioniers van de dierenriem, ze hebben een energie die hen onvermoeibaar maakt en ze beschikken over een warme, directe eerlijkheid. Een van mijn gevleugelde uitspraken naar haar toe was en is. " Jij kunt de meest vreselijke dingen op zo'n aardige manier zeggen, dat mensen het ook nog gewoon van je pikken". Rammen beschikken over de nodige dosis humor en het is met de meeste van hen gezellig vertoeven. Rammen zijn bijna altijd wel ergens voor in of voor te porren.
Met al die vuur energie worden ze ook nog om de haverklap verliefd en met een beetje mazzel, ook steeds weer op iemand anders. Voor de Ram is dit niet altijd eenvoudig want je voelt hem vast al aankomen, enige desillusie is hen dan ook niet vreemd. Na de enthousiaste start denkt de Ram al snel 'de ware' te hebben ontmoet, om er vervolgens na een paar weken of maanden achter te komen dat dit het toch nét niet was of dat zijn of haar gevoel alweer verdwenen is.
Tijdens een van mijn Tarot cursussen zat een dame die Ram met een Kreeft ascendant had en haar uitspraak vond ik zo mooi. "Ja, bij mij is het altijd eerst doen en dan janken".
De oude Egyptenaren hielden zich bezig met de astronomie en astrologie. In hun zodiac (het prachtige exemplaar is te vinden in de Hathor tempel te Dendera) is Asar de eerste God van de dierenriem.
Asar en zijn broer en zusters, Auset, Nebt-Het en Seth worden gerekend tot de vier hoofdtekens van de Zodiac; de Ram, Weegschaal, Kreeft en de Steenbok.

In de oude geschriften is Asar de eerste heerser op aarde. Hij introduceerde zaaien, planten en oogsten aan de gemeenschap en elimineerde het kannibalisme. De zeer bekende mythe is die van Osirius, Isis, Horus en Seth, waarbij alles draaide om het herstel van de aangeboren natuurlijke krachten en vermogens van de mens, maar ook de vernieuwing van het land.
Het Egyptische gedachtengoed over vernieuwing was gebaseerd op het feit dat de dood slechts een fase is van ons natuurlijk bestaan en was niet iets wat op zichzelf stond. Asar stond zeer dicht bij de cycli van het agrarische leven. Hij was dan ook de God van het laten ontspruiten van het zaad en hij zorgde ervoor dat het land bewaterd werd. Hij staat symbool voor zowel het fruit als het zaad. Dit kan beschouwd worden als een metafoor voor de Farao en zijn overleden voorvaderen. Hij is dus zowel de toekomst als het verleden.
Hij wordt nogal eens groen afgebeeld, als actieve God staat hij dan voor het hernieuwde leven. Wanneer hij donker wordt afgeschilderd staat hij voor alles wat latent is. Hij symboliseert de hele cyclus en als mensen doorlopen wij de volledige cyclus van zijn mysteries. Ten tijde van het Ram tijdperk (2320-160 voor Christus) was Asar de reizende en prominente God in Egypte. Het heilige dier wat bij Asar hoort is de Stier. Zijn vitale kracht incarneerde in elke nieuw geboren Stier.

Osirion is de tempel die gewijd is aan Asar.

Op deze plek zou zijn hoofd begraven liggen. De tempel ligt op een andere hoogte dan de andere 2 tempels. Seti I heeft om het Osirion heen gebouwd. Het Osirion is voor mij een zeer gewijde plek en heeft alles te maken met het afdalen naar de onderwereld om na je afdeling herboren terug te komen. Maar er is meer, voor mij staat de tempel ook voor de tijdloze tijd. Deze plek is zo krachtig dat ik meermale heb mogen meemaken dat er zeer diepe transformatieprocessen ingang zijn gezet, ook bij mezelf. Hier op deze gewijde plek is zowel het licht als de duisternis zo voelbaar en zichtbaar. Nergens anders in Egypte heb ik dat gezien en ervaren als hier. De afdaling naar de onderwereld staat uiteraard symbool voor de afdeling naar je eigen onderwereld waar jouw demomen huizen. Niets menselijks is ons vreemd, maar wanneer je van je eigen schaduw gaat houden en dit beeld voor de bron van licht gaat aanzien, dan gaat er mijns inziens iets niet goed en dit is precies wat deze plek met je kan doen. Het is dan ook zeker aan te raden een dergelijke reis af te leggen onder professionele begeleiding.
De tempel maakt gebruik van het natuurlijke grondwaterpijl. Voor de bezoekers aan deze tempel is het helaas niet toegestaan om in de tempel te zijn. Mij is het vergund geweest meerdere keren en ook voor langere tijd in het Osirion te kunnen verblijven, zowel met hoog als laag water. De stand van het water is seizoensafhankelijk.
Niet gehinderderd door enige kennis en volkomen op mijn intuïtie vertrouwend ben ik ooit jaren geleden op deze plek terecht gekomen. Dit dorp is voor mij thuiskomen en de tempel is mijn thuis. De eerste keer dat ik mij verbond met de Seti I tempel liet op het dak van de tempel een enorme Stier zich aan mij zien. Aangezien ik de enige was die dit beeld zag, heb ik behoorlijk aan mijzelf getwijfeld of ik het toen wel goed zag en het mij niet inbeeldde. Eenmaal in de tempel belandde ik in een gang die mij naar het Osirion leidde en daar zag ik aan mijn rechterhand een afbeelding van dezelfde Stier die ik boven op het dak had zien staan. Achteraf bleek nadat ik mij in de geschiedenis van Egypte ben gaan verdiepen, dat de Stier Asar's heilige dier is. De energie van deze plek is zo krachtig dat ik dacht, toen ik er jaren geleden was, dat er een aardbeving gaande was, maar omdat alles om me heen rustig bleef en de mensen verder niet reageerden, dacht ik "het ligt aan mij". Achteraf gezien heb ik een 4 uur durende opschoning mogen ervaren. Het was zo heftig dat ik niet van mijn plek af kon komen.

Wednesday, 7 April 2010

Ancient Egyptian Book of the Dead and the Apocalypse

Their are many spells and hymns in the Egyptian book of the Dead, in one passage the creator God Amun describes how after millions of millions of years I will destroy all that I have made, this world will return to Nu, to the limitless waters, like its original state as described in the creation myth, Following this Apocalypse only two cosmic forces will survive, I and Osiris will be the remainder, and then I will come and sit with him in one place.

According to Egyptian cosmonology Amun was the original source of all the worlds elements and forces, Osiris as the God of afterlife, promised life after death, together they offer a vision of a future that will be re-created again, as the human soul lasts for eternity among the stars.

The Ancient Egyptians knew the book of the dead as the book of coming forth, this book was a collection of hymns, spells, and instructions to assist the deceased to pass through many obstacles placed in their way as they journeyed through the afterlife, it helped to overcome these terrors, genies, and the Apep snake which was considered as the force of chaos and personification of all that was evil, with the help of the book of the dead they would pass safely into the hall of Judgement for their Trial, and if they were found a righteous person, then they would sit at the side of Osiris and enjoy life eternal.

Saturday, 27 March 2010

Kalabsha Temple - A Greek Hymn to Mandulis in Graffitti translated



As much as I adore the history of the Egyptian temples I have a fascination with the graffitti found on and within them., as these are traces of a human soul, a remembrance of a life, footsteps of a presence in time centuries previous that we are now also standing in,and I often wonder about the person who wrote their graffitti, so to my joy I came across a selection of very old books about Egypt in a charity shop last week, and wonderfully one of the old books records the actual translation in English of the actual piece of Graffiti that had filled me with curiosity since I found it myself on the panel in Kalabsha temple that we visited on our spiritual tour in December, and what a joy of poetic hymn this piece of graffitti is, so moving and spiritual, so I will relate it to you.

TRANSLATION of the GREEK HYMN TO MANDULIS at KALABSHA TEMPLE:

'When I had gone to contemplate this blessed place of peace, to breathe in the air the sweet breath of life, new ideas,strange to my former life, whirled round my spirit on all sides. Since my conscience had no vice with which to reproach me, my nature then called on me to cultivate the mystic works. Then, becoming a scholar, I composed a varied song, thanks to the noble eloquent spirit which the gods bestowed on me. When the muse made me clearly pleasing to the gods, I shook the Bacchi crown adorned with flowering grass, and then a grotto of sleep staling me straight away transported me quickly into a country which is dear to me. For it seemed me that I was bathing my body in the streams of a river, and the sweet abundant waters of the Nile laved me pleasantly. I thought that I was singing a beautiful song in noble words inspired by the muses, in harmony with all the nymphs. Thinking it a dainty left by Greece I have written on the stone this inspiration of my wise heart. After having moved my limbs as one moves in tune, obeying the baton, I called in, to join with the song, the help of this inscription, without knowing whether I was leaving a cause for blame to unsympathetic souls; but the master called me to speak this learned poetry. Then the great Mandulis descended from Olympus. He softened the barbaric style of Ethiopia, and exhorted me to sing in sweet Hellenic verse that, thanks to thee, man's life can vaunt that is is foreseen, that Day and Night adore thee, and all the Hours, they call thee Brieth Mandulis of the same parents, divine stars rising together in one constellation. Thyself, thou badest me to come and inscribe this in thine honour, and to expose these learned writings to the harse judgement of all men'



The actual temple of Kalabsha was created durng the Graeco-Roman period,and took its present form during the reign of the Roman emperor Augustus,its dedicated to Mandulis, From the "Vision of Mandulis" we find the unforced equation of this Nubian solar deity to Egyptian Horus and to the Greek Apollo, which is what also probably inspired the Greek Hymn translated above.

New Kalabsha Island has been re-created itself with many of the sacred sections that stand on it, that were rescued in the same manner as Abu simbel. Here we saw Gerf Hussien and Biet en Wali, where our group held an angel spiritual meditation inside the chamber,this had once been turned into a coptic church,but now has returned to the original state that ramses 11 created.

A glorious kiosk stands proudly on the edge of the rocks looking out to sea, bathing in the warmth and brilliance of the Egyptian sun, to the glory of the Goddess Hathor whose smile greets us and welcome us within her Kiosk, where I experienced a wonderful feeling of love, a blessing from Hathor herself, and as I rested and felt the warmth of Light energy infuse my body, offering me new light energy and inspiration, I remember the beauty of this place surrounded by the sparking Turquoise sea of the Nile that laps around this wonderful Island, I hope my fellow friends of the group have happy memories also of our trip here - Love to you all from Lorraine & Caroline.


To watch our video of the group on Kalabsha:
http://www.youtube.com/watch?v=QUC_Zs_hKgE

Monday, 25 January 2010

OHM Seti - re-incarnatie van een oude Egyptische priesteres in de tempel van Seti I van Abydos

Ohm Seti was een zeer bekende dame die leefde en stierf in Abydos. Zij werd aangetrokken tot Egypte door haar overtuiging dat zij de re-incarnatie was van een priesteres genaamd Bentreshyt, die ooit in deze tempel leefde. Ohm Seti werd geboren in 1904 in Engeland en haar naam was Dorothy Louis Eady. Toen ze drie jaar oud was viel Dorothy van de trap en werd dood verklaard door de behandelend arts. Echter, een uur later zat ze rechtop in bed, perfect hersteld. Het was vanaf dit moment dat ze regelmatig begon te dromen over een oud gebouw met enorme zuilen. Vermoedelijk heeft dit ongeval bij haar oude herinneringen uit haar onderbewuste "wakker geschud", of herinneringen aan een ander leven van haar ziel naar boven gehaald. Zelf heb ik meerdere malen in onder andere Abydos mijn herinnerigen uit voorgaande levens in Egypte mogen "zien, "voelen" en "ruiken" sommige dienden zich spontaan aan en andere kwamen door middel van meditatie en regressie. Overigens is mijn ervaring dat spontane herinneringen aan voorgaande levens op elke plaats, krachtplek losgemaakt kunnen worden in Egypte.
Wanneer Dorothy vier jaar oud is nemen haar ouders haar mee naar het British Museum en het was hier op de Egyptische afdeling dat Dorothy zich plotseling bewust werd dat ze 'thuis' kwam. Het effect op de 4 jarige kleuter was dat ze als een dolle door de gangen liep, ze de voeten van de oude beelden kuste en uiteindelijk ging zitten aan de voeten van een mummie achter glas en weigerde te bewegen.

Drie jaar later zag Dorothy een foto in een tijdschrift van de tempel van Seti in Abydos en zij herkende direct de grote pilaren van het gebouw in haar steeds terugkerende droom. Ze vertelde haar vader dat de tempel haar thuis was, de plaats waar ze ooit woonde, maar was in de war omdat ze niet begreep dat de gebouwen in puin waren en er geen tuin was.

Tijdens haar tienerjaren bracht Dorothy elk beschikbaar moment door met het studeren van Egyptologie. Ze heeft eigenlijk geleerd de hiërogliefen te interpreteren door de legendarische Sir Ernest Wallis Budge, de conservator in het British Museum van de Egyptische Oudheden Museum. Op haar 29ste reisde zij naar Egypte, trouwde ze met een eyptenaar en zij werd de eerste vrouw die ooit mocht werken voor het departement voor de Egyptische Oudheden. Dorothy had een zoon uit haar huwelijk, die ze de naam Seti gaf, tot grote ergernis van haar man. In overeenstemming met de Egyptische gewoonte vrouwen niet te noemen bij hun voornaam, werd Dorothy toen bekend als Ohm Seti, 'moeder van Seti'. Vele jaren later, in 1956 toen haar huwelijk ten einde was, ging ze eindelijk naar " huis " naar haar Abydos, waar ze bleef wonen in een klein boeren huisje tot haar dood in 1981.

Seti's tempel in Abydos was een tempel van constante toewijding voor Dorothy. Ze deed haar schoenen uit voor het binnentreden van de tempel en daar ging ze op de oude manier in aanbidding voor de oude Egyptische goden.
Het was voornamelijk door middel van haar dromen, tot in detail opgeschreven in haar dagboeken en met behulp van een vorm van automatisch schrift, dat ze geloofde dat ze de reïncarnatie was van een veertien jaar oude maagdelijke priesteres genaamd Bentreshyt, die leefde in de tempel van Abydos tijdens het bewind van Seti I.

Zoals beschreven in haar dagboeken, geloofde Dorothy dat haar belangrijkste rol als Bentreshyt was, om een rol te spelen in de gedramatiseerde rituelen van de dood en opstanding van de Egyptische god Osiris, die gehouden werden in de tempel. Meer controversieel, Dorothy voerde ook aan dat Seti I verliefd was geworden op haar na een toevallige ontmoeting in de tempeltuinen.Zij was toen een jonge priesteres in de tempel. Het verhaal heeft een tragisch einde als het meisje ontdekt dat ze zwanger was na hun samenzijn, ze pleegde liever zelfmoord dan dat de zwangerschap bekend werd aan de Farao.

Door haar grondige kennis van alle Egyptische dingen, werd Dorothy een zeer populaire en gerespecteerde figuur in Abydos. Mijn dierbare vriend Amir (priester uit menig van onze vorige levens in Abydos) kende Ohm Seti toen hij jong was. Hij vertelde mij dat ze rondleidingen gaf door de ruïnes en dat zij een diep respect had voor de tempel. Tegenwoordig is er nogal eens lawaai in de tempel, dat gebeurde niet toen Ohm Seti nog leefde. Zij eiste ook van haar bezoekers stilte en eerbied voor deze oude heilige plek. Zij vertelde over de oude Egyptische feesten en vieringen van de tempel, sommige lokale Egyptenaren kwamen naar haar toe omdat zij ervan overtuigd waren dat ze de geheimen kende van de oude Egyptische magie en genezing. In feite was zij een groot voorstander van de oude Egyptische magie en de zeer reële macht van de Egyptische goden.

Ohm Seti wist dat er ooit een tuin bestond in de eeuwenoude tempel van Seti en ze adviseerde de autoriteiten waar ze precies moesten graven. Zij kon dit doen omdat ze de plekken herinnerde uit haar vorig leven. Ze was dan ook in staat om de exacte plaats waar er gegraven moet worden te lokaliseren. Ze had ook voorspeld dat er een tunnel liep onder het noordelijke deel van de tempel, hetgeen later werd bewezen door de opgraafwerkzaamheden. Nog een andere meer spectaculaire voorspelling - dat onder de tempel van Seti er een geheime kluis ligt met daarin een bibliotheek van verborgen historische en religieuze archieven - dit moet nog worden onderzocht door middel van opgravingen.

Ohm Seti was een ongewone en kleurrijke vrouw, die beschikte over gedetailleerde kennis van de Egyptologie en oude Egyptische magische en religieuze praktijken. Zij werd bewonderd door iedereen die haar ontmoette, ook door de talrijke Egyptologen die naast haar werkten in Abydos. De meeste onderzoekers zijn het erover eens dat het moeilijk geweest zou zijn voor haar om een dergelijke grondige kennis en begrip over het oude Egypte te verkrijgen via de reguliere kanalen zoals school en studie.

Abydos is "altijd mijn plek en tempel" geweest ook ik heb hier vele levens liggen. In september 2008 lieten mijn Gidsen me weten dat het tijd werd Abydos te verlaten en mijn werkterrein te verleggen. Medio 2008 had ik al gezien en gevoeld dat de energie dusdanig aan het veranderen was en niet ten goede dat ik in 2009 Abdydos helemaal uit mijn reisprogramma's heb geschrapt. Ik ben in 2009 nog 2 keer kort teruggeweest maar voor mijn energetische reizen waar ik in en met het Licht werk is er tot op heden teveel duisternis actief. Als we naar de oude Goden kijken dan doet de God Seth actief zijn werk. Het wachten is op het signaal van mijn Gidsen dat de energie weer goed is en Abydos weer opgenomen kan worden in één van de reizen.

http://www.youtube.com/watch?v=1u2FftWW3g4


website Triade Travel

Sunday, 27 December 2009

The Temple of Dush in the Western Desert - Dedicated to Osiris Isis & Horus, its inner walls were covered in Gold.



Our Guide Ibrahim took us to the temple of Dush deep in the sahara desert, that was once the area of a Roman garrison. The Energy within the temple was wonderful, the desert winds lifted the sand eroding and cleansing us. We had a wonderful meditation within the temple and then Ibrahim expalined the history to us.

The temple is dedicated to Osris Isis and their son Horus. The Romans, embraced and accepted these three ancient Egyptian Gods, because Osiris like Jesus was reborn, Isis like mary, had to protect and hide her child horus from Set who would kill him, Osiris promised the Romans something that no Roman God offered them, life after death, rebirth, to the lands of Aleysia, if they passed his judjment, and proved they had led a worthwhile life.




The temple was build by Domitian between 81 and 96 AD. Trajon also added to it in 117 AD and Hadrian also added to the temple. It is believed that the inner room of the temple walls were partly believed to have been coverd in gold. The temple comprises several areas including two courts, a small hypothyle hall with only four coloms and a sanctuary. Full of inscriptions tot the Roman emperors Hadrian and Trajon. The gateway was also used by 19 century travellers, who added their own names to the gateway.

Numerous artifacts have been unearthed in and around the temple area including pottery, coins, ostraca and jewelry. Among the most interessing of these finds have been letters, receipts, garrison lists and bills.

In 1989 during a French excavation of the temple, archaeologists discovered a magnificent collection of artefacts, now known as the ‘Dush Treasure’ which is now in the Cairo Egyptian Museum.

They first uncovered a linen-wrapped gilded statuette of Isis, a small bronze figure of Horus dressed as a Roman legionary, and a bronze figure of Osiris. Nearby, a large loose-lidded pottery jar which had been concealed by masonry, was found to contain a hoard of magnificent gold religious jewellery and ex-votos objects. These precious items had obviously been gathered together for safety and hidden in the jar during the 4th to 5th centuries AD. The religious treasure was of the highest quality craftsmanship and included a golden crown depicting the Roman god Serapis as well as bracelets and pendants of gold and semi-precious stones.

This temple is about 300 km west of Luxor and about 90 km south of Kharga.The remains of the once-thriving town of Kysis are scattered over the hillside around the fortress,and temple together with its associated cemeteries on the northern and western sides. The Roman cemetery,has undecorated tombs,a Christian church was also here, the town was probably abandoned when its wells dried up, some time after the fourth century AD.

http://www.youtube.com/watch?v=Ld7FTvwpEcU

Friday, 4 December 2009

Hymn to Isis at Philae temple



On my Angels & Goddess trip we will spend the day on the Island of Philae to experience the Goddess Isis, Philae island is considered to be where Isis found the heart of her husband Osiris when his body parts had been scattered across Egypt by the evil doings of his jelous brother Seth. It is said that Isis buried osiris on the neighbouring island known as Bigeh where every tenth day (ten days is one week according to the ancient Egyptian calendar) a procession carrying the statue Isis - the Great Lady of Philae - travelled by boat over to Bigeh to make offerings by her husband´s tomb.

In the Birth House (mamsi) of the temple of Isis, rites were held at every new king´s ascendancy to the throne of Egypt, to manifest and secure his Divine birth.

I feel that here at Philae the Goddess Isis travel's across time to meet us as her temple walls and mamsi are covered in beautiful hymns to praise her, this is one of her hymns translated:

The King of Upper and Lower Egypt,
Usikare-meramum, adores his mother Isis, the Lady of the Sky:
May she come in his house to join his Image,
Her luminosity flood their faces,
As (the luminosity of ) Ra when he shows himself in the morning.

The female Horus, loved by the Great Horus,
Horus’s Mother, created by Atum,
Great Royal Bride, joined to ra,
Who protects her brother Osiris.

Who possesses the Two Lands,
Sovereign of Gods and of Goddesses;
Who attacks the powerful,
More powerful than the powerful, stronger than the strong ones;
Who overwhelms millions cutting off (their) heads,
Great in the Massacre against her Enemy.

Lady of the flame who assaults the rebels,
Who kills Apophis in an instant,
Ra’s Uraeus, the Spiral on his head,
Who gives orders in the Kings’ of Upper and Lower Egypt boat.

Oh Isis, the Great, Mother of God, Lady of Philae,
Horus’s Mother, Ra’s daughter, very loved by his heart,
Lady of his aspects in the Sacred tent,
Adored in (his) sanctuaries;

Make long the years for Ra’s son, Master of the Crowns, Tolomeo,
Steady as the Falcon on Serkh,
May he gloriously appear as King of Upper and Lower Egypt on Horus’s throne,
Eternally, as Ra..

see my website for more information on my spiritual journeys to Egypt
http://www.freewebs.com/spiritualegypt/