Total Pageviews

Monday 24 June 2013

Mysterie

Medewerkers van het Manchester Museum hebben een bijzondere ontdekking gedaan. Een oud Egyptisch beeld draaide een half rondje zonder dat iemand het aanraakte. De curator besloot de beweging van het beeld op camera vast te leggen en ging op zoek naar een verklaring. In februari constateerde curator Campbell Price voor het eerst dat het beeld verschoven was. De Egyptoloog besloot toen een camera te installeren. 'Op een dag zag ik dat het beeld gedraaid was. Ik vond het raar want het beeld staat afgeschermd en ik ben de enige die de sleutel heeft. Ik zette het beeld terug en de volgende dag was het weer gedraaid. Dus hebben we een video geïnstalleerd. Die leverde het bewijs dat het beeld draait,' liet Price weten aan Manchester Evening News. Price schakelde de hulp in van natuurkundige Brain Cox om het mysterie te verklaren. Volgens die laatste heeft het te maken met wrijving en een lichte trilling die de beweging veroorzaakt. Price vindt de verklaring weinig aannemelijk. 'Het beeld staat daar al jaren en het bewoog nooit eerder. En waarom zou het in een perfect rondje draaien?' Vloek van de Farao Vroeger waren wetenschappers die de tombes van farao's onderzochten bang voor de 'vloek van de farao' (mythe die voorschrijft dat degene die het graf van de farao schendt hiervoor gestraft zal worden, red.), maar de meeste Egyptologen zijn niet bijgelovig zo valt te lezen op de blog van Price. 'Het beeld is een voorwerp dat met de mummie in de tombe terechtkwam. Rouwende mensen legden allerlei soorten offers aan de voeten van de overledene. Uit de hiërogliefen op de achterkant lezen we dat brood, bier en vlees nodig zijn.' 'In het oude Egypte geloofde men dat als de mummie werd vernietigd het beeld als alternatief voorwerp kan dienen om de geest van de overledene te huizen. Misschien veroorzaakt de geest de beweging.' Dit stukje nieuws heb ik in z'n geheel van het internet afgehaald, maar haalde ineens wel weer een herinnering naar boven. In 1988 zat ik op de houten vloer van mijn appartement, alleen thuis, een uitgebreide kaartlegging te doen. 21 tarot kaarten lagen in een bepaald patroon op de grond uitgespreid en de overige 56 kaarten had ik links van mij gelegd op een stapel. Verdiept als ik was in de legging en het duiden van deze kaarten was ik enige tijd mij niet meer bewust van tijd en ruimte. Eenmaal klaar, raapte ik alle 21 kaarten bij elkaar en wilde links van mij het restant deck pakken, om ze bij elkaar te voegen.......Niets dus, kaarten weg.........Ik kan de lezer verzekeren dat het kippenvel huizenhoog op mijn lichaam stond. De bewuste kaarten heb ik nooit meer gevonden, ook niet toen ik 6 jaar later verhuisde en 2 vriendinnen van mij, die mij kwamen helpen, er heilig van overtuigd waren dat mijn verdwenen kaarten dan wel weer boven water zouden komen. Het mysterie is door mij nooit opgehelderd en zij konden het niet verklaren. Uit arrenmoede heb ik toen maar een nieuw deck kaarten gekocht.

No comments:

Post a Comment