Total Pageviews

Saturday 3 March 2012

Ram & Asar en het Osirion



Rammen, ze zijn één van mijn favoriete dierenriemtekens. Zij worden geboren zo rond 21 maart en 20 april. De Ram is een vuur teken en dat is bij de meeste Rammen goed zicht- en voelbaar. De Ram beschikt over de mannelijke oerkracht waardoor de Ram gekaraktiseerd wordt als onstuimig, impulsief en wilskrachtig. Rammen hebben een tomeloze energie, zijn enthousiast, hebben daadkracht, reageren zeer impulsiviteit en zijn vooral vol ongeduld.
Mijn goede vriendin Ria is een echte Ram en ook zij is zeer ongeduldig. Haar ongeduld is legendarisch en ooit toen ik een retraite week in de Auvergne georganiseerd had waarbij ik Ayurvedisch maaltijden verzorgde was Ria daar bij. Ik kan me nog goed herinneren dat zij zo'n honger had (ze is ook nog eens een echte Pitta) dat ze en de keuken niet uit te slaan was en de spercieboontjes in de pan gewoon gaar aan het kijken en praten was. En of ik vooral maar even kon opschieten! Amusant voor mij die Rammenenergie, gelukkig kan ik ze goed hebben.
Wat ik zeer waardeer aan de Ram is hun direktheid. Het zijn de pioniers van de dierenriem, ze hebben een energie die hen onvermoeibaar maakt en ze beschikken over een warme, directe eerlijkheid. Een van mijn gevleugelde uitspraken naar haar toe was en is. " Jij kunt de meest vreselijke dingen op zo'n aardige manier zeggen, dat mensen het ook nog gewoon van je pikken". Rammen beschikken over de nodige dosis humor en het is met de meeste van hen gezellig vertoeven. Rammen zijn bijna altijd wel ergens voor in of voor te porren.
Met al die vuur energie worden ze ook nog om de haverklap verliefd en met een beetje mazzel, ook steeds weer op iemand anders. Voor de Ram is dit niet altijd eenvoudig want je voelt hem vast al aankomen, enige desillusie is hen dan ook niet vreemd. Na de enthousiaste start denkt de Ram al snel 'de ware' te hebben ontmoet, om er vervolgens na een paar weken of maanden achter te komen dat dit het toch nét niet was of dat zijn of haar gevoel alweer verdwenen is.
Tijdens een van mijn Tarot cursussen zat een dame die Ram met een Kreeft ascendant had en haar uitspraak vond ik zo mooi. "Ja, bij mij is het altijd eerst doen en dan janken".
De oude Egyptenaren hielden zich bezig met de astronomie en astrologie. In hun zodiac (het prachtige exemplaar is te vinden in de Hathor tempel te Dendera) is Asar de eerste God van de dierenriem.
Asar en zijn broer en zusters, Auset, Nebt-Het en Seth worden gerekend tot de vier hoofdtekens van de Zodiac; de Ram, Weegschaal, Kreeft en de Steenbok.

In de oude geschriften is Asar de eerste heerser op aarde. Hij introduceerde zaaien, planten en oogsten aan de gemeenschap en elimineerde het kannibalisme. De zeer bekende mythe is die van Osirius, Isis, Horus en Seth, waarbij alles draaide om het herstel van de aangeboren natuurlijke krachten en vermogens van de mens, maar ook de vernieuwing van het land.
Het Egyptische gedachtengoed over vernieuwing was gebaseerd op het feit dat de dood slechts een fase is van ons natuurlijk bestaan en was niet iets wat op zichzelf stond. Asar stond zeer dicht bij de cycli van het agrarische leven. Hij was dan ook de God van het laten ontspruiten van het zaad en hij zorgde ervoor dat het land bewaterd werd. Hij staat symbool voor zowel het fruit als het zaad. Dit kan beschouwd worden als een metafoor voor de Farao en zijn overleden voorvaderen. Hij is dus zowel de toekomst als het verleden.
Hij wordt nogal eens groen afgebeeld, als actieve God staat hij dan voor het hernieuwde leven. Wanneer hij donker wordt afgeschilderd staat hij voor alles wat latent is. Hij symboliseert de hele cyclus en als mensen doorlopen wij de volledige cyclus van zijn mysteries. Ten tijde van het Ram tijdperk (2320-160 voor Christus) was Asar de reizende en prominente God in Egypte. Het heilige dier wat bij Asar hoort is de Stier. Zijn vitale kracht incarneerde in elke nieuw geboren Stier.

Osirion is de tempel die gewijd is aan Asar.

Op deze plek zou zijn hoofd begraven liggen. De tempel ligt op een andere hoogte dan de andere 2 tempels. Seti I heeft om het Osirion heen gebouwd. Het Osirion is voor mij een zeer gewijde plek en heeft alles te maken met het afdalen naar de onderwereld om na je afdeling herboren terug te komen. Maar er is meer, voor mij staat de tempel ook voor de tijdloze tijd. Deze plek is zo krachtig dat ik meermale heb mogen meemaken dat er zeer diepe transformatieprocessen ingang zijn gezet, ook bij mezelf. Hier op deze gewijde plek is zowel het licht als de duisternis zo voelbaar en zichtbaar. Nergens anders in Egypte heb ik dat gezien en ervaren als hier. De afdaling naar de onderwereld staat uiteraard symbool voor de afdeling naar je eigen onderwereld waar jouw demomen huizen. Niets menselijks is ons vreemd, maar wanneer je van je eigen schaduw gaat houden en dit beeld voor de bron van licht gaat aanzien, dan gaat er mijns inziens iets niet goed en dit is precies wat deze plek met je kan doen. Het is dan ook zeker aan te raden een dergelijke reis af te leggen onder professionele begeleiding.
De tempel maakt gebruik van het natuurlijke grondwaterpijl. Voor de bezoekers aan deze tempel is het helaas niet toegestaan om in de tempel te zijn. Mij is het vergund geweest meerdere keren en ook voor langere tijd in het Osirion te kunnen verblijven, zowel met hoog als laag water. De stand van het water is seizoensafhankelijk.
Niet gehinderderd door enige kennis en volkomen op mijn intuïtie vertrouwend ben ik ooit jaren geleden op deze plek terecht gekomen. Dit dorp is voor mij thuiskomen en de tempel is mijn thuis. De eerste keer dat ik mij verbond met de Seti I tempel liet op het dak van de tempel een enorme Stier zich aan mij zien. Aangezien ik de enige was die dit beeld zag, heb ik behoorlijk aan mijzelf getwijfeld of ik het toen wel goed zag en het mij niet inbeeldde. Eenmaal in de tempel belandde ik in een gang die mij naar het Osirion leidde en daar zag ik aan mijn rechterhand een afbeelding van dezelfde Stier die ik boven op het dak had zien staan. Achteraf bleek nadat ik mij in de geschiedenis van Egypte ben gaan verdiepen, dat de Stier Asar's heilige dier is. De energie van deze plek is zo krachtig dat ik dacht, toen ik er jaren geleden was, dat er een aardbeving gaande was, maar omdat alles om me heen rustig bleef en de mensen verder niet reageerden, dacht ik "het ligt aan mij". Achteraf gezien heb ik een 4 uur durende opschoning mogen ervaren. Het was zo heftig dat ik niet van mijn plek af kon komen.

No comments:

Post a Comment