Total Pageviews

Wednesday 1 February 2012

Lao Tse

Lao Tse
Vandaag in de auto op weg naar El Quasr (Egypte) kreeg ik een mooi berichtje te
lezen. De zucht naar verlichting en onsterfelijkheid verschilt niet
van materiële hebzucht. Er schoten mij een aantal mensen en voorvallen
te binnen, zuchtte eens diep en dacht wat een waarheid.

Maar dat was nog niet alles, het stukje tekst zei, want het is een op egoïsme en dualistisch denken gebaseerd streven en daardoor een obstakel op de weg naar verlichting. Tja, dat ego wil wat en het is ons grootste struikelblok en soms onze ergste vijand. Het meest ellendige is, dat wanneer dat ego eenmaal opspeelt de meesten van ons het niet eens in de gaten hebben.
In de afgelopen jaren heb ik heel wat mensen de revue zien passeren die zich vol hebben gepompt met allerlei kennis over spirituele zaken en daar vooral mee pronken, een pauw is er niets bij. Hoeweld de eerlijk mij gebiedt te zeggen dat ik liever een pauw zie. Niets menselijks is mij vreemd en ook bij mij steekt bij tijd en wijle mijn ego de kop op. Een van de eerste stappen is dan ook erkennen dat mijn ego het hoogste woord voert, daarmee ben ik uiteraard niet direct los van mijn ego, maar het is in elk geval een begin naar het een toontje lager laten zingen van mijn ego. De wereld zit er vol mee, mannen en vrouwen waarbij het ego een prominente plaats inneemt en vooral spreekt. Doodvermoeiend soms en andere keren weer heel amusant. In mijn werk ontmoet ik mensen die van mening zijn dat ze alle wijsheid in pacht hebben dit hoeft zeker niet alleen op spiritueel gebied te zijn en die ongevraagd hun verbale diarree over mij uitstorten, waarvan ik dan
denk, mot dat nou?

Laatst weer iemand vol met problemen, maar vooral roepend " ik weet er alles van, het heeft tijd nodig want wat mij is overkomen is wel een heel zwaar karma". "Mijn leven is vol met pijn en verdriet". Natuurlijk knik ik empathisch want ik gun iedereen zijn (zware) karma met de daarbij behorende problemen. Wanneer mensen er voor kiezen zich als slachtoffer te gedragen en dat mogelijk al hun hele leven doen, dan hebben ze mijn zegen.
"Goeroe Mientje helpt mij al jaren", is de heilige overtuiging van haar. Als ik kijk dan zie ik een lichaamshouding waar de ellende van afdruipt en een verbeten gezicht met mondhoeken die haar schoenen raken.
Hoe is het mogelijk dat mensen zo hun kracht uit handen geven denk ik dan alleen maar...
Niet gehinderd door enige kennis vraag ik hulp aan boven waaronder de engelen zoals de aartsengel Rafael en mijn gidsen voor hulp en binnen 3 minuten stromen de waterlanders. Gelukkig hier is een begin voor de kentering....dank jullie wel voor de
hulp.

No comments:

Post a Comment