Total Pageviews

Saturday 18 February 2012

Mah Jongg Het Chinese Orakel


Een aantal jaren geleden ben ik in Egypte door een vriendin in aanraking gekomen met de Mah Jongg kaarten. Tot op dat moment had ik geen flauw vermoeden dat er een Mah Jongg orakel spel bestond in de vorm van een kaartspel. Heel lang geleden heb ik Mah Jongg als spelletje gespeeld, maar dit was met stenen en niet om toekomst te voorspellen. Aangezien ik dol ben op kaarten was ik gefascineerd door deze kaarten en de manier van leggen en verkocht. Mijn zoektocht naar een spel kaarten liep in Nederland al snel dood waardoor ik uiteindelijk in het buitenland terecht kwam.




Mah Jongg is een spel dat uit China afkomstig is. Daar worden professionele waarzeggers met veel eerbied behandeld en staan zij in hoog aanzien. Dit in tegenstelling tot ons "nuchtere" Westen waar Orakels vaak naar het land der fabelen worden verwezen. In het meest ongelukkige geval worden zij als complete onzin afgedaan en is het vooral iets is voor bijgelovigen en zwevers. Jammer, want werken met een Orakel vereist toewijding, afstemming, discipline en vooral veel training.
Het enige zweverige aan mij, is dat ik onder het teken vissen ben geboren, maar verder ben ik volgens mijn omgeving verre van zweverig.

Ooit heb ik bij een grote ambtelijke organisatie gewerkt en toen mijn collega's er achter kwamen dat ik mij bezig hield met astrologie, kaartleggen en nog meer van die "alternatieve" zaken, vielen zij stuk voor stuk van hun stoel. Dit kwam zoals zij zelf zeiden, omdat zij dit nooit achter mij gezocht hadden. Wat dan wel precies?, want daar was ik dan toch wel nieuwsgierig naar, konden zij echter nooit duidelijk maken. Maar blijkbaar voldeed ik niet aan het stereotiepe beeld wat zij hadden van een astrologe en tarotiste. Ik heb ze toen nog maar niet verteld dat ik ook nog geïnteresseerd was in de Wicca. De tijd was daar nog niet helemaal rijp voor.

Al schrijvende herinner ik mij de commotie nog, toen ik inmiddels alweer heel wat jaren geleden, een tarot jaarvoorspelling, voor maar liefst meer dan 20 afdelingen had gemaakt.
Dit werd in januari van het nieuwe jaar gepubliceerd in het bedrijfstijdschrift. De organisatie was toen al zo groot, dat ik van veel afdelingen niet wist wat er speelde of zich in het jaar ervoor had afgespeeld. Maar blijkbaar had ik de spijker zo op z'n kop geslagen, dat er zelfs tot aan de directie over mijn voorspellingen en analyses vergaderd werd. De reacties waren zowel lovend als verketterend. De voorspellingen die ik toen deed (en die ook gedurende het jaar uitkwamen) deden nogal wat stof opwaaien. Eerlijk gezegd was ik wel verrast door de heftigheid waarmee leidinggevenden en de directie indertijd reageerde. Ineens kende iedereen mij.

Maar weer even terug naar het oude China. In de meest belangrijke tempels vond je een eigen toekomstvoorspeller en de meest bekende onder hen hadden de beschikking over een eigen staf.
Er zijn nogal wat manieren om een orakel te raadplegen. De I Tjing is bij de meeste mensen wel bekend. Het Mah Jongg spel is bij een aantal mensen niet geheel onbekend, maar de Mah Jongg Orakel kaarten zijn in Nederland, voor zover mij bekend, onbekend. Bamboe stokjes werden ook gebruikt om de toekomst te voorspellen. En niet te vergeten de astrologen, ook zij werden in het China van vroeger geraadpleegd.

Het Mah Jongg spel werd en wordt nog steeds gebruikt om te gokken. Chinesen staan trouwens bekend om hun goklust. Bekend zijn de ivoren en bamboe stenen. Het Mah Jongg spel wordt gespeeld volgens een bepaald principe.

Er worden 4 muren gebouwd, dit zijn net de grenzen van een oude Chinese stad. Het vierkant staat trouwens ook symbool voor de Aarde en niet te vergeten voor de windrichtingen. Het symbool van het vierkant kom je ook in het gewone tarot spel tegen.
Het westen en Oosten worden omgekeerd ten opzichte an het Noorden en het Zuiden, omdat het speelveld een hemelse kaart is en niet een aardse.
De 4 windrichtingen staan ook symbool voor de seizoenen. De zon komt op in het Oosten en staat symbool voor het begin van het jaar. Op het hoogste punt staat de zon in het Zuiden en staat symbool voor de zomer. In het Westen gaat de zon onder en staat daarom voor de herfst en in het Noorden is geen zon te bekennen en deze windrichting staat dan ook voor de winter.

Wat ik bijzonder vind aan het werken met de Mah Jonng kaarten is dat de kaarten windrichtingen aangeven, maar ook de elementen vind je er in terug, zoals vuur, aarde, lucht, water en ether. Er wordt in de legmethode een combinatie gemaakt met de specifieke windrichtring, de kaart zelf met een element en dan nog in combinatie met de omringende kaarten.
Om een voorbeeld te geven een waterkaart naast een vuurkaart, wordt geen feest. Water en vuur gaan niet samen. Een kaart die goed tot zijn recht komt in het Zuiden, heeft een totaal andere betekenis in het Noorden, Westen en Oosten. Voor kaartliefhebbers een uitdaging!
Last but not least, de kaarten zijn bijzonder accuraat.
Triade Travel verzorgt in september 2012 een cursus in het werken met de Mah Jongg Orakel kaarten. Voor meer informatie zie de website wwww.triadetravel.nl

No comments:

Post a Comment