Total Pageviews

Sunday 24 June 2012

Ego, Merkenrecht & Angsten

In totale concentratie was ik aan het werk, toen ik plots werd opgeschrikt door mijn buurman, die ik niet had horen aankomen. Mijn staldeur stond half open en hij stak zijn hoofd om de hoek en ik schrok me te pletter. Zijn blauwe ogen kijken vriendelijk, open en vooral onschuldig. Hij had een mail gehad van een merkenbureau en in niet mis te verstane taal werd hem te kennen gegeven dat hij zijn werkzaamheden direkt moest staken. Een doodgewoon Nederlands woord was bij het merkenrecht vastgelegd en hoewel zijn website die naam niet draagt, maar het woord wel in de verwijzingen terugkomt moest per direkt alles eraf. De mail van het merkenbureau deed blijkbaar goed zijn werk, want direkt geraakt in zijn angst, had hij al besloten om er mee te stoppen. Ik opperde nog wat dat het wellicht de moeite waard was om een en ander te laten uitzoeken, maar hij wilde de sores er allemaal niet omheen en ik ben geen jurist, dus kan hem daarbij niet helpen. We zaten onder het genot van een kopje kruidenthee er samen over te praten. Het is toch een vreemd fenomeen, dit zogenaamde vastleggen van merken, namen etc. Dr. Simon Speyer heeft jaren geleden een dijk van een therapie ontwikkeld, blijkbaar had deze man weinig last van zijn ego, want toen een collega therapeut ZIJN NAAM wilde laten vastleggen had Simon Speyer hier geen enkel probleem mee. Dus nu is al jarenlang verboden jezelf speyertherapeut te noemen op straffe van een claim ......en nu komt 'ie maar wanneer je bij deze man de oplelding hebt gevolgd dan mag het weer wel. Het gaat dus eigenlijk gewoon weer om geld (en macht). En wat ik nu eigenlijk het meest zotte vind het produkt is niet eens van hem!! We leven toch in een wonderlijke wereld. Dat ego dat weet toch wat. Het doet me denken aan de dwaas uit het spel van de Osho Zen-Tarot, wat een prachtig spel is. Deze vind ik prachtig! Een dwaas is uit een raam van de 6e verdieping gevallen. Hij ligt op de grond, omringd door een massa mensen. Een agent wandelt op hem toe en zegt "Wat is hier gebeurd"waarop de dwaas antwoord "IK weet het niet, ik ben hier net" Er zijn verschillende dwazen, namelijk iemand die niet weet en niet weet dat hij niet weet. Dan heb je iemand die niet weet, maar denkt dat hij het weet. Vermoedelijk kent u vast wel zo iemand uit uw omgeving? Dan is er iemand die weet dat hij niet weet. We konden er samen smakelijk om lachen. Al doorpratende popte zich nog een ander voorval op. Ook ik werd enige tijd geleden aangeschreven op een zeer agressieve wijze door de Stichting Garantie Fonds. Dit omdat mijn bedrijf niet zou voldoen aan allerlei opgelegde voorwaarden en als ik dit niet snel zou veranderen en hen zou antwoorden dan zou ik op een zwarte lijst worden gezet. Met stomme verbazing heb ik de mail indertijd gelezen. En weer wordt er op angst gezinspeeld. Gelukkig heb ik een aantal juristen in mijn omgeving en nadat ik er eerst zelf eens op had zitten broeden heb ik een kleine aanpassing in mijn leveringsvoorwaarden gemaakt en een aparte pagina gewijd op de site van Triade Travel over het bewuste garantiefonds. Ik heb begrepen in de reiswereld dat ook daar oplichters actief zijn, maar aangezien ik mij niet aangesproken voel, heb ik de zoals gezegd de nodige aanpassingen verricht en nooit geantwoord. Wie weet sta ik inmiddels wel op hun zwarte lijst. Eerlijk gezegd, ze doen maar. Zo kwamen er nog meer akkefietjes naar boven drijven. Een oude zakenpartner in de reizenbranche stuurde mij na het beeindigen van de samenwerking een dreigmail. Ik zou hun bedrijfsnaam gebruiken want zij hadden spirituele reizen en magische reizen bij het beneluxmerkenrecht gedponeerd. Al snel was het antwoord klaar en blijkbaar waren ze zo bang dat ik de markt zou overnemen??? Het was eigenlijk wel een soort van komisch, de reizen die ik aanbied zijn én van een totaal andere orde én vinden plaats in andere landen, dus met andere woorden waar gaat het hier over???? Hebben, hebben en nog eens hebben en de angst te kort te komen, de hebzucht viert hoogtij. Zo hebben ooit eens 2 oud deelneemsters van één reis, de reis gekopieerd en zijn er met mijn produkt proberen mee van door te gegaan. Beiden waren héél spiritueel, dat dan weer wel. Maar ik had geen zin in rechtzaken en negatieve energie, want dat gaat zo'n zaak dan worden wanneer ik die aanspan. Per slot van rekening is zoals mijn vriendin het ooit zo mooi verwoordde" beschouw het maar als een groot compliment". Blijkbaar weet jij zo'n mooi produkt neer te zetten dat anderen je dat na willen doen. Alleen met dit werk valt mijn niet veel te kopiëren,omdat ik zelf een essentieel onderdeel van het produkt ben. Uiteraard had ook ik toen heel veel last van mijn gekwetste ego, want ik verwachtte dit gedrag al helemaal niet bij mensen die zeggen te leven en te werken in liefde en te gaan voor het allerhoogste goed. Het meest pijnlijke heb ik hun leugens ervaren toen ik ze confronteerde met wat ik "wist en gezien" had, voordat ze het echt in de markt zetten. Want na ongeveer 2 jaar werd de reis aangeboden op de Onkruid beurs, precies zoals ik het toen al "gezien" had. Inmiddels vele ervaringen rijker en nog meer illusies armer weet ik beter, in deze wereld viert het ego hoogtij. Maar zoals de wet van Karma werkt, inmiddels is het tij gekeerd. Dan rest de vraag natuurlijk: ga ik mee in het systeem of niet???? Wil ik ook alles vastleggen en beveiligen uit angst dat.......Het is soms een dilemma. Want zo al pratend kwam ik op nog een voorval dit keer van de beroepsvereniging. Ons therapeuten werd dringend geadviseerd om de therm psychotherapie niet meer te gebruiken. De naam psychotherapeut is beschermd en mag alleen gebruikt worden door de persoon die BIG geregistreerd is. Maar psychotherapie is volgens mij een gewoon Nederlands woord en maar dat mag ook niet gebruikt worden net als het bewuste woord (ik zal het niet noemen want ik wil niet dat mijn buurman door mij eventueel nog meer problemen krijgt) waarvoor mijn buurman werd aangeschreven. Dus ook het woord psychotherapie mag vooral nergens genoemd worden op straffe van € 8.000,-- per overtreding, wanneer je niet Big geregistreerd bent, terwijl sommige therapiën het gewoon wel zijn! Dan denk ik soms de wereld is gek aan het worden. Toch ga ik gewoon verder en geniet van alles wat er op mijn pad komt. Ik geniet van het succes en als iets mislukt dan geniet ik daar ook van, want zoals Osho het zo mooi zegt Een mislukking zorgt voor een vreugde die geen succes je ooit kan geven. Succes zorgt voor een vreugde die geen enkele mislukking je ooit kan geven. Alles verandert maar het verschil tussen dat wat je hebt en wat je zou willen hebben, blijft constant...........Pffffffff dat ego toch!

No comments:

Post a Comment