Total Pageviews

Thursday 7 February 2013

Dreams of Memnon & vegetarisme

Ongeveer een kwartierje lopen van mijn (inmiddels niet meer) huisje liggen de Kolossi of Memnon. Gedrieëen wandelen wij er op ons gemak naar toe. Misty heeft een afspraak gemaakt met Abdoul (de eigenaar) voor een lunch. Het restaurant Dreams Of Memnon ligt recht tegenover de kolossen op de westbank van Luxor. Een prachtig uitzicht dus. Maar dat is het niet alleen.De tafels zijn spik en span en een jong katje loopt luid mauwend rond ons heen. Ria en ik zijn dol op dieren, dus hij had al snel ons hart gestolen.
Ook de 3 jarige dochter is aanwezig. Een lekker jong een beetje verlegen in het begin, maar dat draait al snel bij. Zij vindt net als wij het katje leuk. Zoals het een drie jarige betaamt, holt ze achter het kleine ding aan, tot ze hem te pakken heeft. Met argusogen kijken Ria en ik het tafereel aan, want de kleine heeft het kleine katje uiteindelijk aan het linkervoorpootje beet en sleept hem mee alsof het de 1e beste slappe pop is. Zonder overleg reageren Ria en ik tegelijk en Misty neemt het op voor de 3 jarige dreumes, want wij vonden haar ineens niet meer zo leuk.
Abdoul verbouwt zijn eigen groenten en heeft ook kleine veestapel, die hij gebruikt voor zijn keuken. Trots laat hij zijn restaurant en hele diepe tuin zien (en hier ontstaat dan ook het plan om een volle maan meditatie te houden in de tuin) en zijn veestapel. Hij laat ons binnen in een soort van grote open stal. Daar lopen, ganzen, konijnen, kippen en schapen. Er zit een lammetje bij  dat 1 dag oud is. Een schatje, het dier is wit, met 4 zwarte sokjes, een zwart keppeltje en het lijkt alsof hij een zwart brilletje draagt. Ik zie het dier al dampend op mijn bord liggen, want persoonlijk ben ik dol op lamsvlees . Ria en Misty gruwen van de gedachte, het 1 dag oude dier goed gekruid en lekker klaargemaakt op hun bord te hebben. Hypocrites, zeg ik plagend tegen hen. Tja, zegt Ria, als ik dat zo zie dan overweeg ik vegetariër te worden. Vermoedelijk zal er minder vlees worden gegeten wanneer je je avond eten vrolijk in de wei ziet grazen spelen of springen.  Abdoul vraagt of we konijn willen als we komen eten met de groep. Dat hoeven de dames ook niet, als ik die kleine beestjes vrij zie rennen in de stal, hoef ik ook niet meer zo nodig. We gaan maar voor de kip. Ook zielig, maar zo lekkuuuuh........Geen plofkip of met andere rotzooi volgepomte dieren. Egypte kent alleen maar opgepompte ezels, dat kun je horen je wanneer ze balken, zegt Ria, het is dan net of iemand ze oppompt. Het vlees in Egypte is heerlijk, het valt me elke keer weer op. Veel vlees eet ik niet, maar het vlees in Egypte laat ik mij altijd goed smaken. De stal laten we achter ons en wanneer we de tuin inlopen komt er vanuit het niets een soort van enthousiaste stofwolk aangeblaft. Het dier springt tegen me op en wil spelen. Niet echt een goede plan met mijn witte broek, maar een zwart vriendje, geallarmeerd door het geblaf komt eveneens  aangesneld. Ook die wil spelen, Ria doet mee en het is een geren en geblaf van jewelste, ze zijn zo uitgelaten dat er een stel Hollanders zijn die met ze willen spelen.

 Wanneer we in de tuin aankomen is het en donker en volle maan. Het is een zwoele winter avond. De maan heeft een halo.
 
 
 
Tot op heden heb ik zo'n grote halo  van mijn leven nog niet gezien.
Het is nog steeds de dag van het 2e chakra en de stemming zit er de hele dag al goed in. De heren en dame willen BIER. Tja, dat heeft Abdoul niet, want als een goede Moslim verkoop en drink je geen bier. Maar als de heren het zelf willen halen dan kan dat zonder problemen. Een van de heren duikt achter op de brommert van de broer van Abdoel en gaat bier scoren. Wij houden ons aan een overheerlijke verse lemmon. Het eten is verukkelijk, de salades uitmuntend en de kip......onbeschrijfelijk lekker.
De dames gaan aan de Sjieshah en door de rook van waterpijpen en het houtblok wat lekker brandt, ziet het op een gegeven moment helemaal blauw.
 Blij dat ik niet rook!
Het toetje liet de fantasie op hol slaan. Het was nog steeds de 2e chakra dag en de vorm en kleur in het donker was een beetje ondefinieerbaar, maar leek wel op iets.......Zal even in het midden laten wat het was, maar ook dit was eveneens overheerlijk.Appeltabak, de dames werden er een beetje "high"van.
Het was een geslaagd etentje. Dus voor een ieder die zich lekker culinair wil laten verwennen, kan ik het aanraden daar te gaan eten. Alles vers wordt gemaakt en dus bedraagt de wachttijd al snel een uur of langer, maar het wachten is zeker de moeite waard. Het is mogelijk van te voren op te geven wat je eventueel wilt eten, zoals wij nu gedaan hadden, zodat de wachttijd aanzienlijk korter was.
 
Het adres is: Dreams of Memnon Restaurant & Cafe
Owner Abdoul
 

Tel: 0020128 24 99 606
email: dreams_of_memnon@yahoo.com
www.dreams-of-memnon.webnode.com

Echt een aanrader!


 
 
 
 

No comments:

Post a Comment