Total Pageviews

Tuesday 22 May 2012

Workshop 20 mei De kracht van het voelen

In de 3 daagse Workshop, was het afgelopen zondag dé dag om te gaan voelen. Aan de slag in Hoeve Leeuwenstein. Er hadden zich voor deze dag 3 nieuwe deelnemers aangemeld en het is elke keer weer spannend hoe gaat het weer "één groep" worden. Ook dit keer ging de groepsvorming weer supersnel!
Werken met emoties, het opruimen van eventuele emotionele blokkades is een proces waar de mensen zich veilig moeten voelen, anders gebeurt er niets.
Petra Portheine en ik hadden met veel plezier het programma samengesteld en onze dank gaat dan ook  uit naar Miranda dat we met Fred en Fiera mochten werken.
Na een kort voorstelrondje eerst een en ander uitgelegd over de Speyertherapie. Daarna hebben we allemaal een "Inner Child" kaart getrokken. Het werken met deze kaarten  geeft voor een ieder van ons aan,  hoe het nu met hem of haar gesteld is en wat er eventueel nog aangepakt kan worden. Voor een paar van hen was de kaart niet helemaal duidelijk of zij begrepen de symbolen niet helemaal direkt, Petra en ik hebben het even zo gelaten. Aan het eind van de dag viel alsnog het muntje. De symbolieken, de kleuren en de afbeeldingen van deze kaarten zijn werkelijk prachtig en sluiten mooi aan wanneer je gaat werken met je eigen innerlijk kind.

Jacqueline & Fred

Pony's en paarden spiegelen ons. En wat ik nu zo leuk vind aan het werken met dieren, is dat je echt verbinding met jezelf en met het dier mag hebben wil je met ze samen kunnen werken. Schitterende oefeningen en uitdagingen voor managers en leidinggevenden. Het is een samenspel, tussen mensen en dier, ook op energetisch niveau. Zodra je gaat afdwingen gaat het mis. Al zijn ze klein, met kracht of pushen werkt het echt niet.
Miranda heeft voor we begonnen eerst een korte uitleg gegeven en daarna samen met Linda voorgedaan hoe je dit doet.

 Zo mak als een lammetje.

We hadden de groep gesplitst, een deel van de groep was aan het werk in de binnenbak en een deel was aan het werk met Petra in de andere ruimte. Als eerste ging ik mee met de pony's. Ik kan hier zo van genieten en vind het leuk om te zien en natuurlijk  heb ik af en toe in een deuk gelegen. Allereerst vind ik deze 2 schoonheden meer dan vermakelijk, ik kan er niets aan doen maar zodra ik mij verbind met deze twee viervoeters word ik baldadig, ondeugend (vooral bij Fred), giebelig en blij.
Die koppies van deze 2 beesten is een waar genoegen om naar te kijken, ook als het een soort van   'misgaat'. 
Eerst aan de lijn met ze wandelen en bepaalde oefeningen met ze doen. Wanneer ze loslopen raakt dit weer heel andere stukken bij mensen. Vooral bij hen die de controle willen houden, maakten deze 2 shetlanders een hoop los. Dit was niet de enige oefening trouwens die mensen raakte in het willen hebben en houden van de controle. Wij hadden nog een andere leuke oefening voor ze in petto.

 En luister 'ie al???

 een goede oefening in het werken  met energie trouwens, dat werken met pony's en paarden. Dit voor de mensen die geïnteresseerd zijn in het werken op een ander niveau.
We hebben ook nog een boerenzwaluw van dichtbij gezien. Deze beschermde vogel lag amechtig op de vloer te hijgen. Vermoedelijk iets niet helemaal goed gegaan tijdens de vliegles?. In de binnenbak, werd hij of zij liefdevol in een handoek opgepakt en in een rustig hoekje neergelegd.

 Mooi vogeltje van dichtbij.

 Aandachtend luisterend naar de instructie's  van Miranda.

Een van de deelneemsters zei later over dit onderdeel "Ik dacht, dat doe ik wel even". Ze zien eruit also je ze zo in je broekzak kunt stoppen, had ik nog gekscherend over Fred en Fiera gezegd. Het was een confronternde oefening voor sommigen. Door de open sfeer tijdens deze dag hebben we er met z'n allen ook smakelijk om gelachen.  Zelfs het werken met de pony's is iets zijn wat je "niet even doet". 

 Dansen op de 5 ritmes, een bewegingsmeditatie waar we de ochtend mee begonnen, waardoor je uit je hoofd gaat en in je lijf komt. Dit onderdeel was voor de andere helft van de groep. Petra had de muziek uitgezocht en verzorgd en voor mij was het de eerste keer dat ik deze muziek hoorde (wij deden hem 's middags) en het is echt een aanrader voor iedereen die houdt van het werken met actieve meditaties.  Aansluitend boden we een oefening aan voor alle zintuigen.

 Een dag waarin veel werd uitgewisseld en gedeeld. Dan was er ook weer de overheerlijk oergondische lunch met soepen en salades die er in een rap tempo inging na al dat harde werken.
De laatste oefening op deze dag maakte veel emoties los, hierdoor kon er nog meer opgeschoond en opgeruimd worden. Heel fijn om te zien dat we dit zo met elkaar konden ervaren. De openheid in de groep maar ook de moed van iedereen maakte het mogelijk in alle kwetsbaarheid de emoties toe te laten en ze delen met elkaar.


Door het proces wat de laatste oefening op gang bracht, hebben we een uur later afgerond dan de planning was. Tijdens het afsluiten hebben we de Inner Child kaarten er weer bij betrokken en is het zo mooi om te zien dat wat er tijdens deze dag gebeurde compleet aansloot bij de symboliek van deze kaarten, de symbolen en de sprookjes.


Al met al een zeer geslaagde dag. Komende zaterdag gaan we aan de gang met "de Ruimte voor verandering".
Petra en ik hebben er weer zin in.

No comments:

Post a Comment