Total Pageviews

Wednesday 3 February 2010

Kom el Dikka Romeinse Amfitheater Alexandrië



In januari 2010 ben ik naar Alexandrië gereisd om mijn vriendin en collega-gids Iris Meijer, die nu in Alexandrië woont op te zoeken. Iris nam me mee voor een bezoek aan Kom el Dikka het lieflijke Romeinse amfitheater, wat een van haar favoriete plekken in Alexandrië is.. Dit is het enige Romeinse amfitheater in Egypte. Kom el Dikka betekent berg van een ruïne, oorspronkelijk waren er ook resten van het Fort van Napoleon.



Het amfitheater heeft marmeren trappen, de sfeer is daar sereen en het is er over het algemeen rustig. We zijn met elkaar gaan mediteren toen we alleen waren. Dit hele gebied is vol met geesten en ik voelde dat ik meerdere malen aangeraakt werd tijdens mijn meditatie. Ik zat tussen Iris en Boudewijn in, maar wel met een flinke ruimte tussen ons in. Toen ik gluurde ten tijde van de Romeinse amfitheater om te kijken of één van die twee een geintje met me aan het uithalen was, zag ik dat beiden in een diepe meditatie waren. Hierop ben ik contact gaan leggen met de Spirits die me aanraakten. Ze zijn vrolijk, enthousiast en ik werd ongelofelijk blij van hen. De energie is echt leuk en de geesten waren zo enthousiast dat er mensen zijn die hen opmerkten en naar hen luisterden. Het leek erop alsof ze zich met z’n allen op ons storten en als het ware over elkaar heenbuitelden als een soort van inhaalslag voor hen om maar vooral te kunnen communiceren met ons. Het voelde dat ze bijna niet konden wachten tot wij reageerden. Voor mij voelde het dat hier lezingen werden gegeven maar ook spelen ten tonele werden gevoerd. Het is een mooi en vooral lieflijk theater in een mooie omgeving omringd door groen, kleine palmbomen en het biedt een atmosfeer van de Mediterane sfeer van Alexandrie.




Het was voor mij weer een heel aangename en bijzonder plezierige ervaring om in contact te zijn met de Romeinse cultuur, omdat het grootste aandeel van mijn werk in de tempels van de oude Egyptische periode ligt.

Het theater vond ik echt mooi, oorspronkelijk waren er overal mozaïek tegel decoraties, er is nog een klein deel ervan te zien. Het marmeren zitgedeelte steeg als het ware boven mij uit, toen ik in het midden van het theater stond, het was net alsof ze om me heen cirkelden in dertien rijen. Ik voelde me helemaal opgeheven en ik kon bijna het gelach van de oude Romeinen horen.




We hebben gewandeld langs de paden die gebruikt werden voor de Romeinse badhuizen, en we prachtige baden gezien. Stel je eens voor, de luxe van het baden in die tijd in een prachtig albasten bad!

Alexandrië is een prachtige stad, relaxed, mooie oude gebouwen, prachtig gelegen aan de Middellandse Zee. Voor een ieder die Alexandrië wil bezoeken, boek bij Iris, zij is een geweldige gids en weet als geen ander dé plekjes in deze omgeving! Zie haar website! http://www.hiddenegypt.com/

No comments:

Post a Comment