Total Pageviews

Sunday 18 August 2013

Een bijzondere ervaring in Clonmacnoise

De goden zij gedankt! Het weer is aan het opknappen en we verlaten  Bansha met zware bewolking maar onderweg wordt het weer steeds beter. De vrouw des huizes had ons dit heugelijke nieuws al tijdens het ontbijt verteld, terwijl wij nog zaten te genieten van het eigen gebakken brood en scones. Overigens, het brood in Ierland is heerlijk! De rit richting Athlone is bijzonder. Loes rijdt en ik heb nu de gelegenheid om eens rustig om mij heen te kijken. De energie van het landschap verandert en Ierland is prachtig. Uiteindelijk belanden wij ' s middags in een kloosterruiine, een bijzondere ervaring. Nadat ik in het Nederlands tekst en uitleg in mijn handen geduwd kreeg van een zeer behulpzame Ier, realiseer ik me dat ik iets heb gekregen waar ik helemaal niet op zit te wachten. Maar goed, het is lief bedoeld en blijkbaar was ik niet zo alert om het af te slaan. Op het terrein staat een kerkje, vele kruizen, en nog wat gebouwen en ik laat het allemaal eens op mij inwerken. Het klotst en het golft, de energie is behoorlijk heftig en ik krijg het gevoel of ik bezopen uit een kroeg stap.
Ik wandel het terrein op en blijf me dronken voelen, op de begraafplaats achter het oude complex is het dronken gevoel weg. Wanneer ik weer het terrein op loop begint het weer. Loes en ik gaan in een hoek zitten mediteren. Wanneer ik mijn ogen sluit gaat het nog meer golven, ik voel mij beetgepakt en als eerste wordt mijn schedel gespleten. Het golven gaat maar door en ik voel alsof mijn lichaam uit elkaar wordt getrokken, dan wordt ik aan mijn rechterarm stevig vastgepakt. Het is net of ik in een andere tijd terecht beland. De energie blijft maar golven en ik houd het dronken gevoel.
Wanneer ik klaar ben zitten Loes en ik nog wat na te praten. Terwijll wij langzaam naar de uitgang lopen blijft de energie golven, totdat we op de parkeerplaats zijn aangekomen. 

We hebben een leuke b&b gevonden en we zitten op loopafstand van het centrum. De enige pub die dit dorp rijk is, is bijna onbeschrijfelijk. Pub en grocery zijn een. De grocery heeft een sfeer van de jaren ' 50. Ik kijk mijn ogen uit. Tevens is de toonbank ook een soort van bar. Er zitten een paar mannen bier te drinken. Vanuit de grocery stap je zo de pub in, waar een zeer gezellige, open en vooral ongedwongen sfeer hangt.
Loes wil een wijntje en ik ga voor een biertje. Iers bier is er niet, wel ons Nederlands grootste niet te hachelen export bier, waar ik vriendelijk voor bedank, ik ga liever gewoon dood. Dus besluit ik een schots biertje te proberen, net te laat zie ik dat ze cider van de tap hebben ( uit Ierland ), dat ga ik morgen proberen! En het Schotse biertje, dat kon er mee door.

De plek waar we nu zijn, is wel een bijzondere plek, daar waren we gisteren al achter gekomen. Tijdens mijn meditatie zak ik ver weg. Ik reis in de tijd en laat me meenemen. Dan opeens wordt er tegen me gesproken, het is heel druk wanneer ik om me heen kijk. Ik wil door met reizen, maar de spirits willen dat ik stop en naar hen luister. Ineens popt Egypte op, in het huis waar ik toen sliep had ik regelmatig iemand naast mijn bed staan die me wakker maakte met zijn sigarettenrook. Nu, de volgende ochtend en helemaal klaar wakker ben ik vergeten wat ze tegen me zeiden. Had niet zoveel zin om mijn bed uit te gaan en het op te schrijven. Misschien als ik vannacht de geest heb, dat ik het dan doe.

No comments:

Post a Comment