Total Pageviews

Monday 19 August 2013

Mooie plekken en energieën in Ierland.

Via een mooie route rijden wij naar Hill of Usnagh.
Het is een plek die stamt uit de tijd dat de druïden nog door Ierland trokken. Onderweg zien wij Brigids Well, maar helaas, daar kunnen we niet bij. Afgezet met prikkeldraad. De auto parkeren wij onder aan de heuvel en we hebben mazzel, want ondanks dat er dreigende wolken voorbij schuiven, blijft het droog. We wandelen de heuvel op en ik voel direct dat de energie op het hartgebied werkt. Mijn voeten worden warm en ik blijf mijn hart voelen, dan ebt het langzaam weg. Boven op de heuvel is het uitzicht prachtig. Omdat het vannacht geregend heeft, heb ik mijn matje meegenomen en dat kwam goed van pas. Tijdens de meditatie in het natte gras blijf ik lekker droog. Loes moet op een ander deel van de heuvel zijn en heeft een heftige meditatie, waarin zij veel kan loslaten.
Zelf ervaar ik alleen maar rust, stilte en evenwicht in mezelf. Grappig om te ervaren dat in tegenstelling tot wat ik las over deze heuvel, het voor ons allebei  totaal iets anders was, wat wij waarnamen. Maar dit kan natuurlijk ook aan ons liggen en te maken hebben met waar we op dit moment zijn in onze ontwikkeling? Geen idee, maar voor mij is het een plek die zorgt voor heling, compassie en zachtheid.
Na een heerlijke lunch (met weer dat overheerlijke brood) rijden we door naar een hele bijzondere plek. 
De leyline is voor mij hier heel duidelijk voelbaar.
We brachten een bezoek aan het benedictijnse klooster, ooit gesticht in de 7e eeuw in Fore.
Fechin, was een man die vol vertrouwen en gelovig was. Hij was het die deze omgeving beïnvloede op miraculeuze wijze. Fore staat bekend om zijn 7 wonderen.

Het eerste wonder is het klooster zelf, dat het enige overgebleven benedictijns klooster in heel Ierland is. Het lijkt meer op een fort dan op een gebedshuis. Uit overlevering zou het klooster gebouwd zijn op een rots te midden van trillend drasland. 
Wat het trillen betreft, daar kan ik nog wel inkomen, want de plaats zelf heeft enorm veel energie en die energie is sterk bewegend. 
Wandelend naar het klooster voelde het voor mij alsof ik door een warme laag van energie liep, dit tot aan mijn knieën en de energie voelt licht. In het klooster zelf ervaar ik blijheid en lichtheid. Een hele fijne plek om te zijn.
Het water loopt omhoog. St. Fechin gebruikte zijn staf om het water op te stuwen. Hij laat het water vanuit de grond bewegen zodat de molen kan werken, zonder dat er een zichtbare watervoorziening was. De boom die niet kan branden, staat bekend als de geldboom. Alle pelgrims ( Fore is een pelgrimsplaats) lieten koperen munten achter. Naast deze boom vind je de heilige bron. Dit water zal nooit koken. Het sierlijke Griekse kruis was in het steen gegraveerd, alleen door de kracht van de gebeden van st. fechin.
Even later wandelen wij naar de kerk en er is niemand.
In deze kerk merk ik dat de energie met grote golven binnenkomt en het dompelt mij onder. Bloedheet krijg ik het en na verloop van tijd voel ik het zweet langs mijn lichaam lopen. Van binnen en buiten reinigt het, het voelt als een weldadig bad, voor lichaam ziel en geest.
Stil verlaten wij na lange tijd de kerk. 

No comments:

Post a Comment